MUDr. radí:
CO JE BAZÁLNÍ METABOLISMUS, BMS, KCAL A JAK ZRYCHLIT METABOLISMUS

Zjistěte s přesností 98%, jak jste na tom. Kompletní výpočet BMS včetně vysvětlení co je bazální metabolismus a návodem, jak zrychlit metabolismus.


Co je bazální metabolismus

Bazální metabolismus je výpočet celkové energie, která je nezbytná pro základní fyziologické funkce (srdeční akce a puls, dýchání, vědomí aj.) za úplného tělesného i duševního klidu.

bms

Hodnota bazálního metabolismu je ovlivněna několika faktory:

  • pohlaví
  • věk
  • fyzická zdatnost

Způsob měření bazálního metabolismu

Každý člověk má svoji individuální hodnotu bazálního metabolismu.

Bazalní metabolismus můžeme zjistit:

  • Herris-Benedictova rovnice
  • měření na bioimpedanční váze

Pokud vás zajímá více o měření bioimpedanční váze , určitě si přečtěte náš další článek měření tělesného tuku.

Bazální metabolismus výpočet

K co nejpřesnějšímu výpočtu doporučujeme využít Herris-Benedictovy rovnice.

Herris-Benedictova rovnice - názorný výpočet:

  • BMR* pro ženy = 655 + (9,6 * hmotnost v kg) + (1,8 * výška v cm) - (4,7 * věk v letech)
  • BMR* pro muže = 66 + (13,7 * hmotnost v kg) + (5 * výška v cm) - (6,8 * věk v letech)

*BMR - z anglického jazyka "Basal metabolic rate" je stejné jako v českém jazyce bazální metabolismus.

Jak zjistíme BMS

BMS neboli bazální metabolická spotřeba je o 10 % vyšší než zákládní bazální metabolismus. Je to energie, kterou tělo vydává například v sedu, lehu či spánku.

bms

Výpočet BMS

Sečtením bazálního metabolismu a klidového metabolismu získáme bazální metabolickou spotřebou (BMS) v kcal. Tento počet kalorií je nutný pro správně fungující tělo.

  • Bazální metabolismus * 1,1 (klidový metabolismus) = BMS

Jak postupovat dále s BMS

S číslem BMS je možno vytvářet jídelníček na míru, osobní tréninkový plán, kontrolovat progres, udržovat se ve formě apod.

Pro vytváření kvalitního jídelníčku na míru či fitness plánu, je nutné k BMS také přičíst různé fyzické aktivity, ve kterých je počítaná například práce, různé domácí činnosti a samozřejmě i cvičení a další sportovní aktivity.

To znamená, že dříve vypočítané BMS vynásobíme koeficientem náročnosti, dle informací níže:

  • x1,2 - nízká náročnost - sledování TV, stolní hry, videohry
  • x1,3 - velmi lehká práce - vaření, řízení auta, kancelářská práce
  • x1,4 - lehká práce - domácí úklid, práce na zahradě
  • x1,5 - rekreační cvičení - golf, bowling, chůze, volná jízda na kole
  • x1,6 - středně náročná práce - lehké stavební práce
  • x1,7 - středně náročný sport - kondiční cvičení, rychlá chůze, jízda na kole, kolečkové brusle, tenis, lehký basketball
  • x1,8 - těžká práce - těžší stavební práce, práce ve skladu
  • x1,9 - náročný sport - silové cvičení, vytrvalostní běh, různé náročné sportovní aktivity
  • x2,0 - vysoce náročná práce a vrcholový sport - lesní, kopáčské práce, vrcholové sportovní činnosti různého charakteru

Následně s touto hodnotou BMS vynásobené koeficientem náročnosti se vytváří kvalitní a přesné zdravotní a fitness plány.

Co je rychlost metabolismu

Díky rychlosti metabolismu zjistíme, jak rychle naše tělo bude reagovat na různé fyzické změny.

Odborník z tohoto čísla dokáže částečně předpovědět, jakým způsobem a jak dlouho bude trvat například hubnutí, nabírání svalů, zvýšení fyzické vytrvalosti apod.

Výpočet rychlosti metabolismu

Vezmeme základní BMS bez násobení koeficientu náročnosti a vydělíme tvojí váhou v kg. Výpočet rychlosti metabolismu vypadá tedy:

  • BMS : váha (v kg) = rychlost tvého metabolismu

Tímto výpočtem dostaneme číslo, které se dosazuje do tabulky, díky které zjistíme, jak na tom s rychlostí metabolismu aktuálně jsme. Čím rychlejší metabolismus máme, tím tělo bude rychleji reagovat na změny.

bms

Tabulka rychlosti metabolismu:

  • 15-18 - extrémně zpomalený metabolismus
  • 18-20 - velmi zpomalený metabolismu
  • 20-23 - zpomalený metabolismus
  • 23-25 - lehce zpomalený metabolismus
  • 25-28 - normální metabolismus
  • 28-30 - rychlý metabolismus
  • 30-35 - velmi rychlý metabolismus

Jak zrychlit metabolismus

Ať už máte pomalý nebo rychlý metabolismus, je nutné s ním podle toho pracovat. Odpověd na otázku jak zrychlit metabolismus je vcelku jednoduchá. Stačí se držet pravidel správného a zdravého životního stylu.

Chcete změnit svůj životní styl? Začít zdravě jíst a cvičit? Tak to doporučujeme přečíst náš další článek zdravý životní styl, kde vám v jednoduchých 5 krocích vysvětlíme, jak na to.

bms

Zrychlení metabolismu dosáhneme těmito kroky:

  • vyváženým jídelníčkem dle zásad zdravého stravování
  • dodržováním pitného režimu
  • cvičením a sportem ve správné tepové frekvenci
  • navýšením svalové hmoty

Nesmíme zapomenout, že tyto zmiňované kroky fungují nejlépe jako celek. Je nesprávné si myslet, že například pouze skrze dietu dosáhneme na požadovaný efekt.

Naše doporučení

Pokud chcete zrychlit metabolismus a zároveň začít dělat něco pro sebe, doporučujeme vyzkoušet náš Program FitLife. Naučíme vás od základů vše, co je potřeba znát - spočítáme vám bazální metabolismus, navrhneme fitness plán podle předem stanoveného cíle a pod dohledem našich profesionálů na sobě začnete pracovat.

Podívejte se sami, co náš Program FitLife obnáší. Úspěch zaručen.

bms

autoři článku: Petr Rada, MUDr. Miloslav Dvořák bez výslovného souhlasu autorů je přísný zákaz kopírovat jakýkoliv obsah

PŘIDEJTE SE JEŠTĚ DNES!

Zarezervujte si jednu z našich lekcí ještě dnes a přidejte se do naší FIT rodiny.

REZERVOVAT